- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Δραστηριότητες
- Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου 2024 18:52
- Εμφανίσεις: 35
9ο ΕΠΑΛ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
1ο Βραβείο στο διαγωνισμό του Προγράμματος του WWF Hellas “Μαθητές σε Δράση για το Κλίμα".
Η κλιματική κρίση είναι εδώ. Όλοι καλούμαστε να δράσουμε για τον μετριασμό της.
Το σχολείο μας ανταποκρίνεται σε αυτό το κάλεσμα και συμμετείχε στο πρόγραμμα του WWF Ελλάς «Μαθητές σε δράση για το κλίμα». Με κορμό τους μαθητές από το τμήμα Α3 της χρονιάς 2023-2024, και εξαιρετικές προσθήκες από άλλα τμήματα, ξεκινήσαμε τον περασμένο Οκτώβρη. Τα 2 ClimateLabsμας βοήθησαν να εξοικειωνόμαστε με το πρόβλημα, να ωθούμε τη φαντασία μας για λύση, πέρα από τα όρια της, και να προσπαθούμε να βρούμε μια ταιριαστή λύση για το 9ο ΕΠΑΛ Πειραιά. Κάποιον τρόπο, δηλαδή, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2), που παράγει το σχολείο μας. Με άλλα λόγια, να μειώσουμε το Ανθρακικό Αποτύπωμα.
Το πρόγραμμα βασίζεται στη σύγχρονη και καινοτόμο διδακτική προσέγγιση STEM, στην οποία η ομάδα θα πρέπει να δώσει λύσεις σε υπαρκτά προβλήματα μέσα από μία εξωστρεφή πορεία, χρησιμοποιώντας εργαλεία για τη συγκέντρωση, επεξεργασία και αποτίμηση των δεδομένων. Κατόπιν, θα πρέπει να παρουσιάσει ιδέες – προτάσεις μέσα από μια διαδικασία δοκιμής - λάθους – επανεξέτασης και να λειτουργήσει εστιάζοντας στο σχεδιασμό πρακτικών λύσεων.
Οι εκπαιδευτικοί έχουν το ρόλο εμψυχωτή και συντονιστή της ομάδας. Είναι ο Παναγιώτης Βαλλιανάτος, η Φωτεινή Μουστάκη και ο Δημήτρης Μίχος. Με τη στήριξη του Διευθυντή μας κύριου Τρίγκα Αθανάσιου, των υπόλοιπων καθηγητών, αλλά κυρίως των μαθητών, η Ιδέα μας έλαβε υπόσταση. Ποια είναι η Ιδέα;
Η δημιουργία Υδρογόνου από το νερό και η καύση του σε λέβητα για θέρμανση του σχολείου. Η ενέργεια που θα απαιτηθεί, θα προέρχεται από ηλιακούς συλλέκτες.
Τα καυσαέρια του υδρογόνου είναι θεωρητικά μόνο υδρατμοί. Με τη λύση μας αντικαθιστούμε ένα μέρος των καυσαερίων του πετρελαίου, με καυσαέρια υδρογόνου. Αντικαθιστούμε διοξείδιο του άνθρακα με υδρατμούς. Με την Ιδέα μας προτείνουμε τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα, το οποίο προκαλείται από τη λειτουργία του σχολείου. Προτείνουμε τη μερική αντικατάσταση πετρελαίου θέρμανσης με υδρογόνο, που θα παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και νερό, το οποίο αναδύεται στο πηγάδι του σχολείου. Ηλιακοί συλλέκτες στο μπαλκόνι θα παράγουν ηλεκτρική ενέργεια , ενώ παράλληλα θα δημιουργούν σκιά στον χώρο. Στην παρούσα φάση εκτιμήσαμε ότι ίσως έχει περισσότερη αξία να μεταφέρουμε την εμπειρία και τον ενθουσιασμό μας που αποκομίσαμε από το πρόγραμμα σε περισσότερα σχολεία, από την υλοποίηση της ιδέας στο σχολείο μας. Άλλωστε, είμαστε λύκειο με ναυτικό προσανατολισμό. Η κουβέντα, που αφορά την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων στις θαλάσσιες διαδρομές, γίνεται σήμερα. Υπάρχουν οικονομικοί τομείς που δεν μπορούν να ηλεκτροδοτηθούν, όπως είναι η ποντοπόρος Ναυτιλία. Το υδρογόνο και τα παράγωγά του προτείνονται, ως πιθανή λύση. Θα ήταν πολύ χρήσιμο, σε κάτι που διαμορφώνεται τώρα, να μπορέσουμε να εντάξουμε σε αυτήν την κουβέντα όλο και περισσότερους συμμαθητές μας.
Η πρόταση μας κέρδισε, μαζί με το 1ο ΕΠΑΛ Σιβιτανιδείου, την 1η θέση ανάμεσα σε 11 ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. των Αθηνών, του Πειραιά και της Πάτρας. Η 1η θέση συνοδεύεται με το χρηματικό έπαθλο των 4.000€ από το WWFΕλλάς, με τη χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και την υποστήριξη των ιδρυμάτων A. Γ. Λεβέντη και Μποδοσάκη. Το χρηματικό έπαθλο δίνεται για την υλοποίηση της πρότασης.
Η πρόταση του 9ου ΕΠΑ.Λ. ΠΕΙΡΑΙΑ – ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ παρουσιάστηκε σε ένα ευρύτερο κοινό, κυρίως άλλα σχολεία, μέσα από τη συμμετοχή του στην επετειακή (για τα 10 χρόνια) έκθεση AthensScienceFestival(A.S.F.). Το A.S.F. είναι ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ και ξεπερνά σε φήμη και συγκέντρωση επισκεπτών, τα όρια των Αθηνών. Καλεσμένοι του φεστιβάλ έχουν υπάρξει διακεκριμένοι επιστήμονες, όπως ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, οποίος ήταν ομιλητής φέτος.
Για τη σχολική χρονιά 2024 2025, σχεδιάζουμε παρουσιάσεις σε σχολεία εντός και εκτός λεκανοπεδίου, με τα οποία έχουμε έρθει σε αρχική συνεννόηση. Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε το υδρογόνο ως έναν από το βιώσιμους αντικαταστάτες ορυκτών καυσίμων στην Ναυτιλία (και όχι μόνο).
Με φιλικούς χαιρετισμούς,
Η παιδαγωγική ομάδα του Προγράμματος